یادداشت‌های احمد کریمی

یادداشت‌های احمد کریمی

در آن سوی خیال، باغیست زیبا و رویایی، که با همه وجودم، اشتیاق رسیدن به آن را، در خود فریاد می‌زنم...!!!

"اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک"

بایگانی

هر چادری که به زمین می‌افتد...+ خلاصه و دانلود کتاب

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۴۳ ق.ظ

زنان را به دست بگیراین روزها که هنوز تلاش مسئولین و برخی از ما برای کار نکردن و نهادینه نکردن حجاب و عفاف در جامعه ادامه دارد، بهتر است نگاهی به تکه‌های پازل دشمنان اسلام، برای نابودی فرهنگ اسلامی داشته باشیم، که چگونه کنار هم چیده می شود.

برای درک این موضوع گوشه کوتاهی از کتاب "جامعه شناسی یک انقلاب" اثر جامعه شناس الجزایری "فرانتیس فانون" را مرور می کنیم. خواندن این سطور، به ما درس بزرگی می دهد، از تجربه ای که نباید دوباره تکرار شود، هر چند دست های زیادی برای به فعلیت رسیدن آن در جامعه به کار افتاده است!

در صفحه ۳۱ کتاب "فرانتیس فانون" از تنوع نسبی پوشش در مردان سخن گفته است، در مورد زنان نیز با توضیح اینکه "چادر سفید" نماد و مشخصه اکثریت قاطع زنان الجزایر است، می گوید:

اینک خواهیم دید،‌مسأله چادر که یکی از عوامل و سنن و لباس ملت الجزایر است، موضوع مبارزه عظیمی قرار خواهد گرفت. در این مبارزه نیروهای اشغالگر، متنوع ترین و قوی ترین تدارکات خود را تجهیز خواهند کرد. "استعمار زده" نیروی مبارزه منفی و تاثیرناپذیری عظیمی را در مقابل این بسیج (یکدستی و اتحاد پوشش) از خود نشان داده و خواهد گسترد. جامعه استعماری، من حیث المجموع و با توجه به ارزش‌ها،‌ خطوط نیرو و فلسفه خاص خویش؛ به نحو یکسانی به چادر واکنش نشان می دهد.

وی در ادامه می افزاید:

مسئولین اداری فرانسوی در الجزایر، که ماموریت داشتند اصالت ملت را نابود سازند، ... حداکثر کوشش خود را بر مسئله چادر تمرکز دادند و آن را به منزله علامت اصالت ملی و وضع خاص زنان الجزایری تلقی کردند، … در بادی امر، این روش تمسکی است ساده و روشن به ضرب المثلی قدیمی، که می گوید: "زنان را به دست بگیر، همه چیز به دنبال آن خواهد آمد" …

در صفحه 33 ادامه می دهد:

آنگاه اداره کنندگان دستگاه استعمار می‌توانند نظریه سیاسی روشنی ابراز کنند و معتقد شوند: اگر بخواهیم به تار و پود جامعه الجزایری هجوم بریم و استعداد مقاومت او را مغلوب سازیم، باید بدواً زنها را تحت تسلط خویش قرار دهیم. باید برویم زن را در پشت چادری که خود را با آن می‌پوشاند و در درون خانواده‌ها که مرد وی را مخفی می‌کند، جستجو کنیم؛ و لذا موقعیت و وضعیت زن اساس فعالیت‌ها قرار می‌گیرد … پس دفاع از زن تحقیر شده و مطرود شده! شروع می‌شود...

فرانتیس فانون در ادامه و در صفحه 34 می افزاید:

دستگاه استعماری برای این مبارزه مبالغ هنگفتی را اختصاص داده است،  و بعد از آن که تشخیص داد که زن، محور اصلی و نقش اساسی مبارزه است تمام کوشش وی مصروف به تسلط بر زن‌ها و کنترل آنان شد ...

فانون ادامه مبارزه علیه حجاب را اینگونه شرح می دهد:

هنوز امروز – سال ۱۹۵۹- رؤیای رام کردن جامعه الجزایر به کمک "زنان بی حجاب که شریک جرم اشغالگرند" از مغز رجال سیاسی استعمار بیرون نرفته است،‌ مردان الجزایری نیز به نوبه خود، هدف انتقاد‌های دوستان اروپایی و یا به طور رسمی‌تر کارفرمایان اروپایی خویش قرار می گیرند !

مرد اروپایی از مرد الجزایری می پرسد: آیا زن تو چادری‌ست؟ چرا تصمیم نمی‌گیری مثل اروپایی‌ها زندگی کنی؟ چرا ...

و در صفحه ۴۰ می‌خوانیم:

از ان پس این زنانِ نمونه‌ای و آزمایشی با چهره‌ای مکشوف و بدن آزاد، مانند سکه‌ای رایج در "محیط اروپایی الجزایر" سیر می‌کنند. در اطراف این زن، حلقه ای از تعلیمات نوین به وجود می‌آید و اروپایی‌ها که از این پیروزی کاملاً به هیجان آمده‌اند، از نگرانی اینکه نکند به وضع اولیه برگردند، این زن را مانند کسی که به مذهب جدیدی گرویده باشد، احاطه می‌کنند…

فانون در ادامه می افزاید:

زن الجزایری تکیه‌گاهی است برای نفوذ غربیان در جامعه بومی، هر چادری که دور انداخته می‌شود، افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بوده است، در برابر او می‌گشاید و بدن الجزایری را که عریان شده است تماماً به او نشان می دهد. پس از دیدن هر چهره بی‌حجاب، امیدهای حمله‌ور شدن اشغالگر، ده برابر می‌شود. هر بار که یک زن الجزایری کشف حجاب کند، با این عمل خویش در واقع وجود جامعه الجزایری را با سیستم دفاعی سست بنیاد،‌ باز و متلاشی به اشغالگر اعلام می دارد. هر چادری که می‌افتد، هر چهره که به نگاه جسور و ناآرام اشغالگر عرضه می‌گردد، برگردان این معناست که، "الجزایر آغاز به انکار خویشتن کرده و هتک ناموس را از جانب اشغالگران پذیرفته است". با هر چادری که رها می شود گویی جامعه الجزایر خویشتن را به مکتب ارباب تسلیم کرده و تصمیم می‌گیرد تحت رهبری و انقیاد اشغالگر عادات و رسوم خویش را تغییر دهد...

.

تهاجم فرهنگی، واقعیتی تلخ است که برخی خواسته و یا ناخواسته، در آن نقش‌آفرینی و موجبات نفوذ هر چه بیشتر فرهنگ غربی در جامعه اسلامی را فراهم می کنند. انچه از کتاب فرانتیس فانون برایتان آورده شد،‌ مبنایی ثابت در استحاله فرهنگ اسلامی جامعه بوده که فقط در امکانات و ابزار و محصولات عرضه شده از طرف دشمن، نوآوری اتفاق افتاده است. مواظب باشیم، نه تنها به آنها کمکی نکنیم، بلکه مقابلشان نیز بایستیم...

.

حسن ختام این مطلب را از بیانات رهبر انقلاب بخوانید:

اسلام به خانواده اهمیت میدهد. تمام دعوای امروزِ بلندگوها و بوقهای تبلیغاتىِ غربی با مسلمین هم بر سرِ همین است. شما ببینید که در مقابل «حجاب» چه حساسیتی نشان میدهند! این حجاب اگر در جمهوری اسلامی باشد، آن را زشت میشمارند. اگر در دانشگاههای کشورهای عربی باشد، که دختران جوانِ دانشجو، با معرفت و آگاهی و با میل و اختیار خود به‌حجاب روی آورده‌اند، حسّاسیت نشان میدهند. اگر در بین احزاب سیاسی باشد، حسّاسیت نشان میدهند. اگر در مدارس و حتّی دبستانهای کشورهای خودشان هم باشد - با این‌که زیردست خودشان است - حسّاسیت نشان میدهند. پس، نقطه دعوا در این‌جاست... (20/7/73)


دانلود کتاب "جامعه شناسی یک انقلاب" اثر فرانتیس فانون دریافت

نظرات  (۱)

۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۵۸ محمد حسین بهارستانی
سلام این واقعیت تلخی هست که استعمارو استکبار برای پیشبرد اهدافشان در بسیاری از نقاط دنیا استفاده کرده ومی کند نمونه این سیاست در تاریخ اندلس که همان اسپانیای فعلی هست را می توان مشاهده کرد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی