یادداشت‌های احمد کریمی

یادداشت‌های احمد کریمی

در آن سوی خیال، باغیست زیبا و رویایی، که با همه وجودم، اشتیاق رسیدن به آن را، در خود فریاد می‌زنم...!!!

"اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک"

بایگانی

عرض ارادت به یک کتابِ خیلی خوب!

چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۰۷:۲۲ ق.ظ

این روزها هوا برم داشته بروم جایی یک کنفرانس خوب بدهم برای معرفی یک کتاب! شبیه آدمی که رفته یک جای خوب و برگشته و حالا نسبت به بقیه‌ای که نرفته‎‌اند یک احساس برتری دارد و از طرفی می‌خواهد مدام درباره‌اش حرف بزند و به رخ این و آن بکشد.

این حال و روز من است بعد از خواندن کتاب «صعود چهل ساله.» البته منظورم جلد دوم این کتاب است که مثل جلد اول زیرمجموعه‌ی اندیشکده‌ی راهبردی سعداء نوشته شده و انصافاً هم چه خوب نوشته شده!

خودِ منی که الان دارم این متنِ پُرْ چاله چوله و سخت‌خوان را می‌نویسم تازه و بعد از خواندن کتاب فهمیده‌ام جاهایی توی زندگی‌م و توی مسیر انتخاب‌هام، علیه اقتصاد کشورم قدم برداشته و عمل کرده‌ام و اصلاً برخی از حرف‌هایی که این طرف آن طرف در نقد اقتصاد و رویکردهای اقتصادی کشور زده‌ام، یک پولِ سیاه هم ارزش نداشته! البته این اعتراف را به حساب یک اعترافِ منصفانه و قیامی علیه خود برداشت کنید و حتماً ارزش دیگری ندارد و نمی‌شود جایی توی یک دادگاهِ رسمی ازش استفاده کرد، گفته باشم!

جلد دوم صعود چهل ساله اما یک کتاب بی‌نظیر است! کتابی در نقد رویکرد اَبَر کشورهای اقتصادی جهان مثل هلند، آمریکا و انگلستان و رازهای موفقیت انها که در هشت سطح تعریف و تحلیل شده. از طرفی با نقد دقیقی بر سابقه‌ی فعالیت‌های اقتصادی حاکمیت‌های پیش از انقلاب اعم از قاجار و پهلوی، زاویه‌ی دید خوبی را از این منظر تعریف کرده که به نظرم موفق هم بوده. این روند می‌رسد تا نقد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مسیر رشد اقتصادی و حرکت رو به رشدی که در همان هشت سطحِ جواب داده در کشورهای مهم جهان، دارد اینجا و توی ایرانِ بعد از انقلاب اجرایی می‌شود.

اما کتاب به همین قناعت و بسنده نمی‌کند؛ می‌رود سراغ ماجرای افول ابرقدرتهای اقتصادی و چوب نقد را به علل شکستِ برخی در گذشته و برخی دیگر در آینده‌ای نزدیک می‌زند و تفاوت‌های حرکت اقتصادی ایران با این قدرت‌های جهانی را به تصویر می‌کشد.

کتاب را دوست داشتم و تا قطره‌ی آخرش را با چشم‌هام نوشیدم و ادعا می‌کنمْ منِ قبلِ این کتاب تا منِ بعد از این کتاب تومانی هفت صنار فرق کرده و نگاهش نسبت به «مسئله‌ی اقتصاد» متفاوت شده؛ این متن نیز در مقامِ عرض ارادت به ساحتِ این کتاب فوق‌العاده نوشته شده تا شما ترغیب به خواندنش بشوید...

 

امید که این دست‌خط کج و معوج را توانسته باشید بخوانید، عزت زیاد.

نظرات  (۱)

سلام علیکم
سپاس فراوان بابات معرفی کتاب.
پاسخ:
سلام و درود 
خواهش میکنم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی