یادداشت‌های احمد کریمی

یادداشت‌های احمد کریمی

در آن سوی خیال، باغیست زیبا و رویایی، که با همه وجودم، اشتیاق رسیدن به آن را، در خود فریاد می‌زنم...!!!

"اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک"

بایگانی

کنار جاده فرهنگ استراحت نکنید! (مطلب دوم)

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۰۹ ق.ظ

در مطلبی که گذشت، مبحث "فرهنگ" را با سخنان امام خامنه ای کمی ارزیابی کردیم. در این مطلب به یکی دیگر از کمبود هایی که در عرصه فرهنگ دچار آن هستیم، می پردازیم.

در اینکه مکتب تشیع به تمامی زوایای پیچیده ابعاد زندگی انسان جواب داده است و آن را معطل نگذاشته است، شکی نیست و این خود حقیقتی ست که در اعصار گذشته شیعه به خوبی آن را بروز داده است.

اما در کنار حرکت این مکتب بزرگ و انسان ساز، یکی از موضوعات مهم که مورد توجه قرار گرفته است و البته گاهی آن را فراموش می کنیم، وظیفه ای است که بر گردن افراد منتسب به این جریان می افتد. وظیفه ای که یک سطح آن در کلام امیرالمومنین(ع) و در خطبه شقشقیه، همان عهد و پیمانی ست که از علمای دین گرفته است(+) و در سطح جامع آن، همان تکلیفی ست که به وسعت داشته های انسان بر او واجب می شود. (+)

با این مقدمه کوتاه، سراغ یکی دیگر از کاستی هایی که در این راه از ما سر می زند، می رویم.

حقیقت این است که دین در هر زمان و با بروز هر جریان تازه ای، راه تازه ای هم می تواند در مقابل آن برای انسان ها قرار دهد و این مهم می رساند که افرادی از متن دین، به زبان جدید حرف بزنند، بدون اینکه آن را منحرف کنند و موجب بد فهمی آن شوند. مخصوصاً  آنها که درس دین خوانده اند و در این راه ساخته شده اند، باید دست به کار شوند؛ و مطمئناً از آنها انتظار بیشتری می رود.

متاسفانه، باید اذعان کرد، یکی از کم کاری های بزرگی که در این محور صورت می گیرد، دست به قلم نشدن "طلبه های جوان" حوزه علمیه است. حقیقت این است، به ندرت می بینیم(مخصوصاً در میبد) که در وبلاگ ها و سایت ها، طلبه های جوان حوزه علمیه فعالیت کنند...

شاید اولین جوابی که این دوستان به ایرادمان بدهند، این است که استعداد نوشتن در هر کسی نیست!

در جواب باید گفت: کسانی که می نویسند و در این محور هستند، می دانند "هر کسی به نوعی، استعداد نوشتن دارد، همان طور که هر کسی با هر صدایی، به نوعی می تواند بخواند"، آنها که نمی نویسند، فکر می کنند این حوزه مربوط به افراد خاصی هست، در حالی که فقط باید بنویسند تا بفهنمد با تمرین، می توان در کوتاه مدت پیشرفت های زیادی کرد. برای نوشتن باید به دو ابزار مهم دست یافت و آنها، مطالعه مفید و تمرین مداوم نوشتن هستند...

این مهم درمورد کسانی که مطالعات هدفمند دارند - مانند کتب حوزوی و مطالعات حواشی آن در حوزوی ها - بیشتر از همه صدق می کند. البته شاید هنوز هم به اهمیت این موضوع کاملاً پرداخته نشده است و دوستان جوان حوزوی نمی دانند که چقدر مهم است دانسته های خود را در فضای مجازی بازتاب دهند.

سفارش های بسیار زیاد امام خامنه ای در مورد فرهنگ، و کسب دانش آن مخصوصاً در جوانان مومن و انقلابی، به نظر، وجوب فعال شدن جوانان حوزوی را در محور فضای مجازی، بیشتر از هر چیزی می طلبد. یعنی استفاده از "منبر مجازی" در جنگ نرم بسیار واجب و لازم است و با جرأت می توان گفت: اهمیتش چیزی کمتر از منبر حقیقی نیست !؟

در راستای این وظیفه مهم، "شبکه مجازی میبد ما" حاضر است، با جوانان منتخب حوزه علمیه میبد، جهت فعال شدن ایشان در فضای مجازی، همکاری کند.

ان شاءالله همان طور که دشمنان اسلام فضای جنگ نرم را گسترش می دهند و از ورود به هیچ جبهه ای کوتاهی نکرده اند، جوانان مومن و انقلابی نیز، بر خود فرض بدانند، که با دشمنان اسلام، در سطح بالاتری مبارزه کنند.


کنار جاده "فرهنگ" استراحت نکنید !(مطلب اول)

شهدا و دغدغه فرهنگی رهبر انقلاب (فرهنگ نوشت سوم)

نظرات  (۴)

با سلام بدون شک مطالبی که اشاره کردید در این مقوله تاثیر داشته ولی بنظر بنده که تقریبا از بچگی در مکان های فرهنگی بزرگ شدم علل اصلی اینکه در فرهنگ عقب مانده ایم و حرفی برای گفتن نداریم عدم هماهنگی و همراهی همه کسانی است که در عرصه فرهنگ فعالیت میکنند هر کدام به نحوی راه وسبک خود را برتر می دانند و به همین دلیل است که اتحاد و وحدتی که موجب ایجاد یک جهبه بزرگ بشود دربین فعالان فرهنگی نیست ای کاش به جای این موازی کاری ها همگی بهصورت یک پارجه و کاملا هدفمند در مقوله فرهنگ ابتکار و کار می کردیم تا سرحد توان همانند فرمایش رهبری که فرمودند فرهنگ چیزی است که حاضرم بخاطرش جانم را بدهم ما هم همین گونه بودیم وبرای پیشبرد فرهنگ از جانمان دریغ نمی کردیم ای کاش مسئولین توصیه های رهبری را جدی و برای فرهنگ کشور چاره ای باندیشند.
پاسخ:
سلام بزرگوار
فرمایش شما درسته و اینکه فرهنگی های ما گاهی به هم برخورد می کنند دقیقا درسته. اما در کتاب دغدغه های فرهنگی در فرمایشات حضرت آقا هست که حتی در کارهای فرهنگی اگر موازی کاری هم بشود باز هم خوبه چون واقعا کار کم میشه...
به نظرم خواندن کتاب دغدغه های فرهنگی از واجبات هست برای کسانی که میخواهند فرهنگی موفقی باشند...
تشکر از نظر خوبتون
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/39474
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی
با سلام

اولین وتنها ترین وبلاگ ایرانی "معایب و سختی های تحصیل در خارج از کشور"جهت آگاه سازی و شفاف سازی تحصیل در خارج از کشور و کمک به دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج کشور مدتی است ساخته شده است.
توضیح در مورد هزینه های بسیار زیاد،رفتار بسیار بد اروپایی ها با دانشجویان ایرانی،هوای بسیار سرد و همیشه ابری،و.....
در این وبلاگ به طور کامل و واضح توضیح داده شده است.

نامه چندین دانشجوی ایرانی فریب خورده که از رفتن به خارج از کشور بسیار پشیمان و افسرده شده اند دراین وبلاگ موجود است.


جهت کمک به هم وطنان و دانشجویان ایرانی و اگاه سازی دانشجویان لطفا این وبلاگ را به همه دوستان و اقوام و خانواده ها اطلاع دهید تا در این فریب و رویای پوچ وارد نشوند.

لطفا این وبلاگ را در لینک های خود قرار دهید تا بقیه هم وطنان آگاهی های لازم را بدست آورند.

با تشکر فراوان
وبلاگ ""معایب تحصیل در خارج از کشور""
www.Tahsiil.blogfa.com
۲۷ اسفند ۹۲ ، ۱۸:۱۰ دکتر نصر اصفهانی
باعرض سلام
پاسخ گوی سوالات وشبهات اعتقادی هستیم.


http://nasr1212.blogfa.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی