یادداشت‌های احمد کریمی

یادداشت‌های احمد کریمی

در آن سوی خیال، باغیست زیبا و رویایی، که با همه وجودم، اشتیاق رسیدن به آن را، در خود فریاد می‌زنم...!!!

"اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک"

بایگانی

شهدا و دغدغه فرهنگی رهبر انقلاب (فرهنگ نوشت سوم)

چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۶:۲۲ ق.ظ
روزگاری در این کشور پهناور، مردان بزرگی، که البته بسیاری از آنها جوان بوده‌اند، پای بر میدان نبرد گذاشته و جان خویش در طبق اخلاص نهادند تا حق دینشان را ادا کنند. شاید کمتر تحلیل‌گری باور کند، نسلی که تا چند سال قبلش، یکسره در محیط فساد و شهوت زندگی کرده بود، به اینگونه و یکباره، بر شرایط موجود (روحی و محیطی) فائق آید، و اینگونه از زمین خود را برکند و به سوی آسمان عروج دهد...
اما، شهدا زنده اند و این خود کلام صریح قرآن کریم است. سربازان روح الله، دقیقاً برعکس همه کشته های جنگ های دیگر، حتی در هنگام آمدن پیکرهای پاک شان به میان مردم، عجیب ترین صحنه ها را خلق کرده اند و بیشترین تاثیرها را بر زنده ها گذاشته اند. حتی، بازدید مردم از جبهه های گذشته جنگ نیز، انگار عجیب ترین اتفاقات دنیا می باشد.
اما، نکته مهمی که امروزه باید به آن توجه کرد، این است که آیا در فضای جنگ نرم امروز، نمی شود در محور شهدا، کار فرهنگی نو و جدیدی انجام داد؟ نمی شود سوای بازدید از سرزمین های نورانی جنوب غرب و ... تعامل دیگری با شهدا داشت؟ جایگاه شهدا در دغدغه فرهنگی ولی امر مسلمین، امام خامنه ای، چیست؟ آیا این زندگان جاوید تاریخ، که زنده تر از زنده های ظاهری هستند، به ندای امام خامنه ای لبیکی دوباره می گویند؟
باید باور کنیم، داشته های ما چنان گسترده و موثر هستند که هیچ عامل ضد فرهنگی قدرتمندی نمی تواند حتی ذره ای به آنها خدشه وارد کند، سوای از محرم سیدالشهدا(ع) و ایام فاطمیه و ...؛ بهترین گزینه ما روی میز نبرد جنگ نرم، "شهدا" هستند و اعجاز بی نظیر آنها در جامعه امروزمان...
طرحی که در ادامه ارائه می شود، گوشه کوچکی از تمام کارهای خوبیست که ما می توانیم با شهدا، برای ارتقاء فرهنگ اسلامی در جامعه، انجام دهیم.

نام طرح: میهمان شهدا
گروه هدف: نسل جوان، مخصوصاً دانشجویان
زمان نمایشگاه: محدود (هر روز تقریبا 2 ساعت به روی گروه هدف نمایشگاه باز می شود)
میزان تاثیر: بسیار بالا
میزان هزینه: بسیار ناچیز

تشریح نمایشگاه:

  • برای برپایی این نمایشگاه، منازل شهدا به عنوان مکان نمایشگاه انتخاب می شوند (انتخاب این خانه نیز مهم است، اصولا منازل ویلایی و وسیع بهترین انتخاب خواهند بود). ورودی منزل (نمایشگاه) نسبت به داشته های خانواده شهید، از عکس شهید(یا به نحو دیگر)، بسته می شود.
  • داخل حیاط، یا اتاقی بزرگ، نمایشگاه عکس و یا پوستر از شهدا محیا می شود. البته بهتر است از عکس های شهیدی که منزلش نمایشگاه شده استفاده شود.
  • در مرحله بعد، از اتاق و وسایل خود شهید بازدید می شود، فضای این مکان، بازدید کننده را از لحاظ روحی بسیار به شهدا نزدیک می کند.
  • در مرحله بعد، بازدید کنندگان، در محوطه حیاط و یا اتاقی بزرگ جمع شده و خاطرات زیبای پدر یا مادر شهید را می شنوند، این خود، بعد از دیدن محیط زندگیِ کسی که به درجه والای شهادت نائل آمده است، بسیار موثر است.
  • بعد از شنیدن خاطرات از والدین شهید، یکی از کسانی که همراه گروه هدف هستند، وصیت نامه شهید را برای دیگران، می خواند.
  • البته برنامه های دیگری نیز می تواند انجام بگیرد که بسته به شرایط محیطی و زمانی فرق می کند. حتی می تواند این زمان به نماز جماعت در مکان منزل شهید نیز ختم شود.
  • برنامه پذیرایی حتماً خارج از وقت نمایشگاه و بعد یا قبل از زمان اجرای طرح باشد.

این طرح می تواند، فصل جدیدی در ارتباط مردم، مخصوصاً جوانان با شهدا باشد. اجرای آن فقط وقتی خوب انجام می گیرد که رایزنی خوبی با بنیاد شهید برای شناسایی خانواده شهدا انجام پذیرد.

دوستانی که نیاز به توضیحات بیشتری دارند، یا سوالی دارند، در قسمت "تماس با من" بحث خود را مطرح کنند.

کنار جاده "فرهنگ" استراحت نکنید !(مطلب اول)

کنار جاده فرهنگ استراحت نکنید! (مطلب دوم)

نظرات  (۱)

سلام
وبلاگ ومطالبتو مثل همیشه پر محتواست انشالله قلمتون پایدار باشه .ممنون از حضور در وبلاگ انتظار
پاسخ:
سلام. ممنون از اینکه بهم سر میزنید. نظر لطف شما خیلی برام ارزشمنده. یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی