یادداشت‌های احمد کریمی

یادداشت‌های احمد کریمی

در آن سوی خیال، باغیست زیبا و رویایی، که با همه وجودم، اشتیاق رسیدن به آن را، در خود فریاد می‌زنم...!!!

"اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک"

بایگانی

یِس اُر نوو...؟!

سه شنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۲۳ ب.ظ

سال 1610 میلادی بوده انگار. «گالیلئو دی وینچنزو بُونایوتی دِ گالیلِی» که اسم‌ش را یک تریلی باید بکشد و من اینجا همان اسم کوچک و معروفش، یعنی «گالیله» را می‌آورم، مجبور شد این جملات را با لرز و ترس جلوی اربابان کلیسا بگوید:
«در هفتادمین سال زندگی‌ام، در برابر شما اربابان دین و دنیا زانو زده‌ام و درحالی‌که کتاب مقدس را در آغوش می‌فشارم اعلام می‌کنم که ادعایم از مستی بوده و سراسر اشتباه و دروغ است.»

حتماً علت‌ش را حالا یا قدیم‌ها توی کتاب تاریخ‌تان خوانده‌اید؟! اگر با دغدغه‌ی نمره خواندید و الان یادتان نیست، بگذارید در مورد آن چند کلمه بگویم؛ گالیله چیزی را ثابت کرده بود که اربابان کلیسا به آن اعتقادی نداشتند! گفته بود زمین ثابت نیست و اتفاقاً برعکس آنچه همه فکر می‌کنند، خورشید هم به دور آن نمی‌چرخد، بلکه این زمین است که دارد گِرد خورشید می‌گردد!
گالیله را بردند دادگاه و تا زانو نزد و این حرف‌ها را کلمه به کلمه نگفت، رهایش نکردند! البته آن روز بین سوختنِ در آتش و گفتنِ این حرف‌ها باید یکی را انتخاب می‌کرد! این حرف‌ها را زد و زنده ماند. گالیله چند سال بعدش مُرد؛ دادگاه‌های تفتیش عقاید هم ظاهراً برچیده شدند.
از آن روزی که رئیس دادگاه تفتیش عقاید از گالیله می‌خواست اعتراف کند تقریباً چهارصد سال گذشته است. آن روز رئیس دادگاه یحتمل اینطوری گفته: «آقای گالیله! زمین ثابت است و برعکس چیزی که گفته‌ای دور خورشید هم نمی‌چرخد!» و بعد برای اینکه اعتراف او را هم ثبت کند گفته: «یِس اُر نوو...؟!» و گالیلهْ برعکسِ سه رئیس بیچاره‌ی دانشگاه‌های ترازِ اولِ آمریکا، صریح کلمه‌ی «یِس!» را گفته و علم‌ش را حلال و جانش را آزاد کرده!
غرض از توضیحات اینکه، دیشب همین شبکه‌ی چهار خودمان را می‌دیدم؛ دادگاه تفتیش عقایدِ سه رئیس دانشگاه‌های آمریکا درباره اسرائیل! و آنجا نه سه رئیسِ قدرتمندِ دانشگاه که سه زنِ بیچاره در کنگره آمریکا جواب پس می‌دادند! به خاطر چه؟! به خاطر اینکه دانشجویانِ عصبی‌شان از حمله‌ی اسرائیل به غزه، اعتراض کرده‌اند و شعارهایی داده‌اند مبنی بر جنایتکار بودن اسرائیل!
باور می‌کنید که زیر بارانِ سوال‌های خُرد کننده و چندش آور، هر سه رئیس دانشگاه را خار و خفیف کردند و بعدش از ریاست اخراج کردند؟! باور کنید! سه رئیسِ دانشگاه‌های هاروارد، پنسیلوانیا و ام‌آی‌تی، مثل گالیله در دادگاه تفتیش عقاید محاکمه شدند، محاکمه‌ای که به نظرم برای منِ ایرانی هم زجر آور بود!
و این آمریکایی‌ست که ادعایِ آزادیِ بیانش، گوش فلک را پر کرده! و برای همه دنیا، از جمله ما، نسخه‌ی دموکراسی می‌پیچاند! ای بر گورِ بزرگ‌تان لعنت!



۰۲/۱۰/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی